Bab
I
Pedaran
Biantara
https://www.wisatajabar.com/2019/05/contoh-teks-pidato-perpisahan-sekolah.html |
A. Harti
jeung Ciri-ciri Biantara
Harti
Biantara atawa pidato téh nyaéta kagiatan nyarita dihareupeun balaréa. Ari
kagiatan nyarita téh kagolong kana aspék kaparigelan makéna basa, saperti
ngaregepkeun. Sacara Teori Biantara atawa Pidato nya eta mangrupa kagiatan dina
nganepikeun pedaran ku lisan ngeunaan hiji perkara atawa pasualan nu dilakukeun
hareupeun jalma rea.
B. Dina
Prakna Biantara bisa ngaliwatan rupa-rupa sarana, diantarana :
- 1. Biantara langsung, boh make alat atawa henteu
- 2. Biantara ngaliwatan radio
- 3. Biantara ngaliwatan Televisi
- 4. Biantara ngaliwatan rekaman, boh pita kaset, vcd,CD.
C. Ditilik
tina Eusina, biantara mibanda tilu (3) sifat :
- 1. Biantara
nu sifatna Informatif, eusina mere beja, bewara atawa ngawawarkeun nu
ciri-cirina nya eta saayana nyata,poksang, jeung jujur.
- 2.
Biantara Propogandistis, eusina
ngiklankeun atawa mangaruhan sangkan nu ngadengekeun nurut, milu, jeung biluk
kana naon-naon nu ditepikeun, ciri-cirina nya eta dumasar dumasar kana kahayang
pribadi, rekaannana ngagedur, mangaruhan, tur matak narik ati.
- 3.
Biantara anu sifatna Edukatif,
eusina teh biasana ngatik tur ngadidik, ciri-cirina nya eta saayana, asup akal,
dumasar kana kaelmuan, ngukuhan bebeneran, jeung dana.
D. Pikeun
mere pangajén kana kamampuh atawa kaparigelan nyarita, nu kudu meunang panitén
téh ngawengku opat unsur nyaéta:
1. Lafal
atawa ucapan (kaasup vocal, konsonan, jeung intonasi) ; sora kudu kadenge/eces
tembres jelas.
2.
Tatabasa ; perhatikeun titik koma, tanda
tanya, tanda seru, jsb.
3.
Kabeungharan kecap ; lentong/intonasi
basa sing merenah, hade tong pondok tong panjang teuing luyu jeung kabutuhan.
4.
Paéhat/lancaran cumarita ; puguh entep
seureuhna, jelas maksud eusina, sarta ngandung seni orator, babasan, jeung
paribasa.
E. Unsur/runtuyan
gede naskah keur Biantara atawa Pidato, diantarana :
- ·
Salam, atawa pangwilujeng
- ·
Kalimah bubuka
- ·
Mun perlu tepikeun tema atawa judul
jejer biantara
- ·
Eusi Biantara
- ·
Kacindekan atawa ringkesan biantara
- ·
Kalimah panutup, bisa oge Du’a
- ·
Salam panutup atawa pangwilujeng
Dina basa Sunda kawilang réa istilah
atawa prédikat anu nuduhkeun patalina paripolah nyarita, totondén yén dina
hirup kumbuh urang Sunda peta nyarita kungsi jadi ukuran atawa indikator anu
kagolong penting pikeun nangtukeun pribadi hiji jalma. Pangpangna upama
patalikeun jeung tradisi tata campur gaul basa urang dina mangsa béh ditu.
Dumasar kana tujuanana nyarita téh
mangrupa kagiatan pikeun nebarkeun eusi pikiran, gagasan pamaksadan, rasa, ku
cara lisan atawa cara nyarita ka nu lian. Ku cara kitu dipiharep nu lian (nu
diajak nyarita) atawa nu ngabandungan bisa ngarti kana maksud jeung tujuan anu
dilisankeun.
Ulikan ngeunaan nyarita sabenerna mah
kahot pisan. Dina mangsa jaman Yunani kira-kira abad V jeung ka VI saméméh
Maséhi, tiori ngenaan kumaha nyarita di hareupeun balaréa atawa anu disebut
biantara (pidato) téh geus diarulik.
Élmu anu nalungtik ieu perkara téh
nyaéta disebutna Rétorika.Numutkeun hartina, rétorika téh nyaéta ulikan ngenaan
seni biantara atawa oratoria. Nu matak jalma anu pinter pidato sok disebutna
ogé orator. Orator anu kamasyur, upamana: Soekarno, Hitler, Kennedy, Barrack
Obama jsté.
Kamampuh biantara (orasi) geus tangtu
loba gunana jeung gedé pangaruhna dina kahirupan sapopoé. Ku kamampuh biantara
orator baris bisa mangaruhan balaréa. Loba conto dina kahirupan, kumaha
seukeutna pangaruh biantara. Loba sikep jeung pamadegan hirup, tapi ogé
tujuan.Ku kamampuh biantara bisa ngagedurkeun sumanget, bisa nungtun balaréa
pikeun ngalaksanakeun tujuan anu geus ditangtukeun jsté.
F. Ngaregepkeun
jeung Nyatet Eusi Biantara
Titénan conto biantara
di handap.
Sadérék sadaya nu ku simkuring dipihormat,
Poténsi
uteuk manusa téh luar biasa hébat. Ngan dina éemprona, can digunakeun sacara
optimal. Sebagéan gedé poténsi uteuk manusa dilelebar.teu dialap mangpaatna.
Upamana baé éinstéin, tokoh anu sohor dina widang sains, kacaturkeun ukur 20%
poténsi uteukna anu dipaké. Sésana anu 80% deui wuteuh nepi ka maotna.Mun nya
téh kitu, hanjakal geus dimumubah.
Sawatara
waktu ka tukang, Howard ardner guru besar Neurologi ti fakultas Kedokteran
Universitas Boston, nulis buku anu judulna Multiple Intelligent: The Theory in
Practice. Dina bukuna, Gardner nétélakeun aya tujuh (poténsi) kacerdasan (nu
dipaparinan ku Alloh Swt. ka manusa).Kahiji, kacerdasan linguistik.Anu tegesna
anu patali jeung kaparigelan ngagunakeun basa lisan atawa tulisan.Kadua,
kacerdasan logical-mathematicas.Tegesna anu patali jeung ka mampuh pikeun
ngawasa widang élmu logika, matématika, sains jeung sabangsana.Katilu,
kacerdasan spasial jeung visual.Tegesna anu patali jeung kamampuh nu umumna
dipibanda ku arsiték, ahli patung, ahli ngalukis, navigator, jeung
pilot.Kaopat, kacerdasan musical.Tegesna nu aya patalina jeung kamampuh pikeun
ngawasa widang musik.Upamana, composer, konduktor, jeung musisi.Kalima,
kacerdasan kinestétik.Ieu diperlukeun pisan ku atlét, penari, pesenan, jeung
dokter ahli bedah.Kagenep, kacerdasan interpersonal.Tegesna kamampuh nu
diperlukeun keur ngawangun komunikasi atawa hubungan anu hade jeung
sasama.Upama, padagang, motivator, jeung négosiator.Katujuh, kacerdasan
intrapersonal. Tegesna kacerdasan anu sipatna introspéktif atawa anu patali
jeung kamampuh ngaragap diri (Sumber: “Ngisep Tina Ngajar Kana Ngajar” Mahmud
Yunus dina Sunda Midang, 20 April 2007 – 20 Mei 2007).
Supaya
Biantara bisa diregepkeun kalawan bener, urang kudu ngalakukeun cara-cara
saperti di handap ieu.
Méré
sikep nu positf. Urang kudu boga anggapan yen juru biantara teh jalma nu
penting, wijak, tur ngabogaan elmu pangaweruh nu luhur. Teangan tur catet sikep
jeung ucapan-ucapanna nu narik kana hate, lain kagorengan wungkul. Ku cara
kitu, manehna ogé ngarasa dihargaan nu ahirna bakal Mere simpati ka urang
Responsif
Hidep kudu paham kana kahayang atawa harepan-harepan juru biantara. Bisa ogé manehna ngaharepkeun urang jadi tempat curhat, ngabagi parasaan jeung pangalaman-pangalamanna. Ku sabab kitu, tunjukkeun yen manehna téh bisa menangkeun harepan-harepan eta.
Hidep kudu paham kana kahayang atawa harepan-harepan juru biantara. Bisa ogé manehna ngaharepkeun urang jadi tempat curhat, ngabagi parasaan jeung pangalaman-pangalamanna. Ku sabab kitu, tunjukkeun yen manehna téh bisa menangkeun harepan-harepan eta.
Jauhkeun
sagala gangguan. Supaya bisa ngaregepkeun biantara kalawan écés tur jentré,
urang ogé kudu ngajauhkeun sagala rupa nu bakal ngaganggu konsentrasi.Memang
bener yén ieu saran téh hésé dilaksanakeun sanajan gampang diucapkeunana.
Sanajan dina kaayaan lingkungan nu santéy atawa tumaninah, sok aya waé gangguan
téh, sapertikeun harewos bojong babaturan nu aya di sagigireun, sora korsi nu
ngagerét, idangan nu ngaliwat hareupeun. Éléhkeun sagala gangguan saperti kitu
téh, pusatkeun perhatian urang kana sagala nu diucapkeun ku juru biantara.
Ngaregepkeun
pidato tangtuna béda jeung ngaregepkeun tembang atawa dongéng. Ku sabab kitu,
konséntrasi jeung kaseuriusan kacida diperlukeunana dina ngaregepkeun pidato.
Titénan
téma jeung tujuan pidato. Ilaharna dua ha lieu ditepikeun dina bagian bubuka.
Catet
poko-pokona nu ilaharna aya di bagian tengah atawa dina bagian ahir sabagé
kacindekanana.
Titénan
basa-basa nu digunakeun ku juru pidato,lafal, jeung intonasi, ogé kaéfektifan
kalimah-kalimahna.
Titénan
ogé éksprési jeung skip-skip juru pidato ti awal nepi ka ahir.
Supaya
bisa nyaritakeun deui eusi biantara, nu ku hidep kudu pisan dilakukeun nyaéta
paham kana téma atawa pasualan utama nu keur diguar ku juru biantara.
Poko-poko biantara di
luhur nu bisa ku hidep dicatet saperti kieu.
Uteuk
manusa hébat.
Uteuk
manusa can digunakeun sacara optimal.
Gardner
nétélakeun, aya tujuh kacerdasan manusa, nyaéta kacerdasan linguistic,
kacerdasan logical-mathematics, kacerdasan spasial jeung visual, kacerdasan
musical, kacerdasan kinéstétika, kacerdasan interpersonal, kacerdasan
intrapersonal.
Catetan di luhur
bisa dicaritakeun deui saperti di handap ieu.
Uteuk
manusa téh hébat pisan.Ngan hanjakal ku urang tacan bener-bener digunakeun.
Salian ti kitu, ceuk pamanggih Gardner, otak manusa miboga rupa-rupa poténsi,
nyaéta kacerdasan linguistic, kacerdasan logical-mathematics, kacerdasan
spasial jeung visual, kacerdasan musical, kacerdasan kinéstétika, kacerdasan
interpersonal, kacerdasan intrapersonal.
C. Ngoméntaran
Naskah Biantara
Titénan deui kutipan
biantara di handap ieu.
Solat
nu bener sacara sosial kudu ngajanggélék dina lakuning lampah nu sieup. Laku
lampah nu teu pagedrug jeung pandika agama, norma sosial katut étika masarakat.
“… jeung adegkeun solat, saéstuna éta solat téh nyegah diri (migawé) lacut
jeung mungkar” (Q.S. Al-Ankabut, 29:45).
Solat
jadi ideologi nu paling épéktip dina nataharkeun kritik sosial keur
ngawujudkeun dunya nu adil palamarta. Kapan dina béhna mah Alloh nyebut umat
Islam téh khoiru ummah. Cicirénna taya han mun éta umat daék ngalakukeun kritik
sosial. Ngalakonan amar ma’ruf nahyi munkar pok dibarung jeung prakna.
Aya
sababaraha hal nu bisa dicatet patalina jeung basa nu aya dina éta kutipan ;
1. kecap-kecapna
nu ngabogaan daya tarik, saperti ngajengélék, lakuning lampah, adil palamarta,
pok … prakna. Kecap-kecap éta aya nu euyeub ku harti (bernuansa) ogé henteu
monoton sahingga nu ngaregepkeun henteu ngarasa bosen.
2. Kecap-kecap
nu kurang kaharti maksudna, saperti khoirun ummah, amar ma’ruf nahyi munkar.
Pikeun nu lain ti kaluaran pasantrén atawa sakola agama mah kecap-kecap samodél
kitu kurang jelas hartina. Ku sabab kitu juru biantara kudu mere hartina supaya
nu ngaregepkeuna bisa leuwih gampang mahamna.
Dumasar kana catetan-catetan di luhur, hidep bisa ngoméntaran kutipan biantara di luhur dina ungelan samodél kieu :
Numutkeun pamendak abdi, juru biantara
téh tos tiasa ngagunakeun kabeungharan basa Sunda kalawan saé. Hal éta
katingali tina kecap-kecapanan nu teu saukur merhatoskeun katepatan hartina,
tapi ogé daya tarikna, sapertoskeun ngajenggélék, lakuning lampah, adil
palamarta, pok … prakna. Kecap-kecap éta aya nu euyeub ku harti (bernuansa) ogé
henteu monoton sahingga nu ngaregepkeunana moal ngarasa bosen.
Mung hanjakal aya sababaraha kecap nu
sesah dihartoskeunana.Abot teuing upami kanggo kalangan awam saperti abdi mah,
kecap-kecap khoirun ummah ogé amar ma’ruf nahyi munkar kirang jelas hartina.Ku
margi sakitu juru biantara kedah masihan panjelasan tambihan supaya nu
ngaregepkeunana gampil mahamna.
Pancen Struktur Bab ka
I …..
Nyieun
Biantara sewang-sewangan tema Bebas,ulah poho unsur atawa runtuyan nyieun
naskah biantara, alusna make babasan jeung paribasa komo mun kalimah-kalimahna
murwakanti.
Saupama
haying leuwih gede nileina, praktekeun naon nukungsi di tulis eta biantara
dihareupeun batur sakelas………….
DAFTAR
PUSTAKA :
0 komentar:
Posting Komentar